יום שני, 29 בפברואר 2016

ייצוג נוער

הנוער בישראל מושפע מאוד מהצבא, ומתנועות הנוער. בשנים הראשונות לאחר קום המדינה תרבות הנוער בארץ התאפיינה בלאמץ דפוסי התנהגות מערביים. הנוער הישראלי רצה לדבוק בתרבות המקומית , אבל קיום הנוער מושפע מאוד מהתרבות המערבית במוזיקה , בסרטים , בגדיו וכו'. ישראל היא חברת מהגרים ולכן בני הנוער שונים זה מזה , על רקע של ותק בארץ, דת, מעמד, וכו'.
בישראל היחס לצבא הוא חיובי מאוד וכבר מגיל תיכון בני נוער מתחילים להתכונן לגיוס, הגיוס בגיל 18 מעביר את בני הנוער לעולם המבוגרים וזה הבדל משמעותי בין הנוער בישראלי לנוער בשאר העולם.

הנוער כבעיה או בבעיה?

ישנם 2 תפיסות ביחס לבני נוער. התפיסה הראשונה אומרת שהנוער כבעיה ,כלומר, בני הנוער אשמים במצב הבעייתי של החברה ואם הם היו משנים את ההתנהגות שלהם הבעיות בחברה היו נפתרות. לעומת זאת, גישה נוספת טוענת שהנוער בבעיה, זו הסתכלות רחבה יותר שאומרת שהנוער הוא חלק מהחברה ואם בחברה יש בעיות אז הם משפיעות גם על הנוער. לדוגמה- אם נער גדל עם הורים אלימים יש סיכוי סביר שגם הוא ישתמש באלימות.

לדעתי, התפיסה שטוענת שהנוער בבעיה היא הנכונה כי הנוער בעצם הוא מעין מראה ,זאת אומרת, הוא משקף את ההתנהגות של החברה, של בציבור ולכן אם הוא יראה שהחברה תורמת ,עוזרת ומתנדבת הוא יעשה את זה גם וזה ישפיע עליו. אבל אם החברה אלימה, בעייתית אז גם הוא יהיה כזה.


ייצוג הנוער בתקשורת-

 התקשורת מציגה את הנוער בצורה בעיתית:

  1. קונפליקט- ידוע שהקונפליקט חשוב לכול סיפור טוב ולכן בתקשורת מדגישים כל הזמן את המרד והבעיות של גיל ההתבגרות. ילד מורד מעניין הרבה יותר מילד טוב ולכן הייצוג של הנוער הבעייתי חוזר על עצמו בסרטים , בקליפים, בסדרות ועוד.
  2. עיוותים- רוב הסיקורים של בני הנוער הם שלילים ועוסקים בבעיות , זה מעוות את מצבו האמיתי של הנוער וגורם למבוגרים להירתע מהם, למרות שהוכח שגישה חיובית של מבוגרים לנוער רק תתרום להתפתות הנוער.                                                                                                                                                                                                                                                                

    בני נוער במודיעין ממשיכים להתפרע בלילות

    תושבים ברחוב עמק זבולון וברחוב עמק איילון דורשים להציב מצלמות אבטחה, בשל תופעת בני נוער שמתפרעים בלילות. אבל בינתיים, הרשויות חסרות אונים והתושבים סובלים                                                                                                                        (כתבה מתוך מודיעין נט)                                                                                                                                                 
  3. תרבות הנעורים- התקשורת מדווחת על דברים בעיתיים ומגדירה אותם כתרות של בני נוער . דברים כמו כת השטן, מסיבות טבע  וכדומה, נתפסים בציבור כמאפיינים הבולטים של תרבות הנוער. בפועל זאת לא התרבות האמיתית של הנוער , הרבה בני נוער מייצגים את התרבות שלהם בסגנון לבוש, מוזיקה, ולאו דווקא בפשעים.
  4. הנוער כ"פאן"- בניגוד לתפיסה של הנוער במשהו רע ושלילי התפיסה הזאת מדברת על נוער חסר דאגות ,אבל גם זה בעייתי כי הנוער הזה מסתובב משעומם ,הורס גינות, מסתובב שיכור באילת וכו'.



המלחמה של התקשורת בנוער-

התקשרת הופכת את הנוער ל"אחר", בני הנוער לא מוצגים בצורה אמיתתי , לדוגמה- ברור שיש נוער שמשתמשים בסמים אבל התקשורת תציג אותם כסוחרי סמים, היא לא תציג אותם כעבריינים צעירים אלא, כפושעים של ממש.
ישנם חוקרים שטוענים שזה ייצוג בעייתי שמעוות את המציאות האמתית. לדעתם יש הבדל גדול בין ילדים בסיכון לבין ילדים שמתנשאים באופן שלילי , אבל חד פעמי בדברים כמו אלכוהול לסמים, זה לא הופך אותם אוטומטית לעבריינים . בנוסף הם טוענים שהדור של היום הוא עצמאי יותר ודואג טוב יותר לעצמו מבעבר. לטענתם, מראים בתקשורת את בעיות הנוער דווקא כי הם יחסית נדירות יותר מהעבריינות של מבוגרים.





כמו שאפשר לראות, הכתבות האלו מציגות ומראות את הנוער המשתולל ,הזה שהולך לאילת, משתכר, עושה בלאגנים, מסיבות, אבל, אני בתור נערה בקושי רואה את הנוער הזה ,והוא כל כך מועט.
התקשורת בוחרת לסקר ולתת יותר מקום לכתבות שמראות רק את הנוער ה"מסטול", המופרע , את הנוער שמרביץ לזקנים וזה שפוגע בביטחון הציבור, אבל, כמעט שלא מראה את הנוער התנדב, את הנוער שעוזר לזקנים לסחוב את הקניות, את הנוער שתורם לחברה ולאנשים הנזקקים והחלשים. לדעתי זה גורם להטעיה ציבורית ומשנה את המציאות האמתית שקיימת בארץ. ובנוסף, לכך הם מכללים את כל הנוער בסיקורים האלו ,למרות שחלק גדול מן הנוער בכלל לא מתנהגים כך.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה